Nowe połączenia kolejowe na Pomorzu dla pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie dokumentacji projektowej dla modernizacji i budowy linii kolejowych prowadzących do pierwszej elektrowni jądrowej w naszym kraju, która powstanie na Pomorzu.
Inwestycja zostanie zrealizowana jako zadanie związane z realizacją infrastruktury towarzyszącej dla elektrowni jądrowej. Nowe połączenia kolejowe zapewnią skuteczny transport towarów niezbędnych dla budowy i eksploatacji elektrowni. Dzięki tej inwestycji Pomorze zyska również nowe połączenia komunikacyjne dla mieszkańców regionu oraz turystów odwiedzających nadmorskie tereny.
- Podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej linii kolejowej na Pomorzu jest jednym z kluczowych warunków powodzenia procesu inwestycyjnego, związanego z budową pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej. Chciałbym podziękować naszym partnerom z PKP Polskie Linie Kolejowe za dotychczasowe zaangażowanie i współpracę z Polskimi Elektrowniami Jądrowymi na każdym etapie realizacji tego zadania inwestycyjnego – powiedział Krzysztof Jackowski, Wiceprezes Zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych.
Za opracowanie dokumentacji projektowej dla inwestycji pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” odpowiada konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. Dodatkowo wykonawca będzie odpowiedzialny za pełnienie nadzoru autorskiego dla realizacji robót budowlanych.
- Budowa i modernizacja linii kolejowych prowadzących do planowanej elektrowni jądrowej zapewni sprawny i bezpieczny transport towarów podczas budowy i eksploatacji tej strategicznie ważnej dla polskiej gospodarki inwestycji. To także szansa na lepszy dostęp do kolei w tej części województwa pomorskiego i powrót pociągów pasażerskich na nieczynne obecnie linie lub wykorzystywane tylko sezonowo – dodał Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dla podróżnych z powiatów lęborskiego i wejherowskiego, w przypadku uruchomienia przewozów pasażerskich, oznacza to nowe możliwości dostępu do kolei na nieczynnej obecnie linii nr 230 oraz na linii nr 229, obecnie wykorzystywanej na odcinku Lębork – Łeba wyłącznie w sezonie letnim. W ramach inwestycji istniejące już stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Po zmodernizowanych lub nowych torach kolejowych pociągi pasażerskie i towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h.